kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
kontakt - adresy, telefony, meile...
                          Renata Śmiałek

                     Renata Śmiałek

                                  Wnętrza polskich transatlantyków „Piłsudskiego” i „Batorego”.



przewijaj w dół...

      
W swojej pracy magisterskiej zajmuję się zagadnieniem wystroju wnętrz dwóch słynnych polskich transatlantyków z połowy lat trzydziestych m/s Piłsudskiego i m/s Batorego. Chciałabym zbadać jak wnętrza te plasują się na tle polskiego wzornictwa dwudziestolecia międzywojennego i zagranicznej architektury okrętowej oraz czy miały jakiś wpływ na późniejsze polskie wnętrzarstwo. Postaram się również zarysować tło gospodarcze i socjalne tego interesującego zjawiska, jakim była niezwykła popularność transatlantyków oraz ukazać znaczenie m/s Batorego i m/s Piłsudskiego jako symbolu polskości, propagandy polskiej kultury i sztuki.

M/s Piłsudski i m/s Batory

       Dwa sławne transatlantyki – m/s Piłsudski i m/s Batory – kursowały na linii Gdynia – Ameryka będąc wizytówką i symbolem polskości. Chwalono zwłaszcza sprawną i niezawodną obsługę, wspaniałą kuchnię i piękne wnętrza. Trzeba dodać, że wtedy były to wnętrza nowoczesne w skali światowej, a także charakteryzujące się wysokim poziomem artystycznym. Osiągnięto to dzięki wysokiej świadomości osób zarządzających w tym czasie gospodarką i udanej współpracy różnych, często wręcz przeciwstawnych w swych poglądach, środowisk artystycznych. Mamy tu współgranie prac artystów z „Ładu” i konstruktywistów, czyli tradycjonalistów i awangardy.

          [Rozmiar: 18822 bajtów]                     [Rozmiar: 14486 bajtów]                     [Rozmiar: 16986 bajtów]

historia polskich statków transoceanicznych

Budowa, wyposażenie, wystrój

      Przez cały okres budowy nad wyposażeniem, z założenia mającym być reklamą Polski, jej kultury i sztuki, czuwała specjalna Komisja Artystyczna, złożona ze znanych profesorów Akademii Sztuk Pięknych – Wojciecha Jastrzębowskiego, Lecha Niemojewskiego, Tadeusza Pruszkowskiego, Stanisława Brukalskiego oraz Ministra Oświaty Wacława Jędrzejewicza, nadzorująca pracę około 80-ciu artystów. Spośród twórców można by wymienić chociażby: Zofię Stryjeńską, Antoniego Kenara, Bolesława Cybisa, Jeremiego Kubickiego, Wacława Borowskiego, Barbarę Brukalską, Julię Keilową oraz samych członków Komisji. Zadbano o każdy szczegół, począwszy od kompleksowego umeblowania wszystkich kabin i salonów przez przedmioty codziennego użytku, jak porcelana i sztućce, po ubiór służby obsługi pasażerów czy serwetki z logo statku. Całość okazała się wielkim sukcesem polskich artystów, którym udało się stworzyć, podkreślany przez wszystkich, nastrój przytulności, swojskości, ale nowoczesności i przestronności zarazem.

      Działalność artystyczna obu wymienionych manufaktur była na tyle zbliżona, że można ją oceniać wspólnie. Inspiracje dalekowschodnią ornamentyką dekoracji, zostały przez obie wytwórnie przetworzone w sposób oryginalny i nie znajdujący odpowiednika w sztuce europejskiej.


          KONTAKT:   renatasmialek@o2.pl










  strona główna - powitanie i wyjaśnienie :) seminarium A.D. 2006 - o aktualnie realizowanych pracach i ich autorach archiwum - spis dotychczs zrealizowanych prac magisterskich promotor - czyli dr Michał Woźniak, bibliografia itp... galeria - nasze zdjęcia z zajęć, spotkań, wyjazdów... aktualnośći - garść informacji przede wszystkim dla seminarzystów kontakt - adresy, telefony, meile... linki - ciekawe i przydatne strony  
  [strona główna] [seminarium] [archiwum] [promotor] [galeria] [aktualności] [kontakt] [linki]  
____________________________________________________________________________________________________

Webmaster: Anna Frąckowska
© Seminarium magisterskie z zakresu rzemiosła artystycznego
Wydział Sztuk Pięknych UMK
Toruń 2006